Google werkt aan een smartwatch en is van plan die volgend jaar te lanceren. Het horloge is onderdeel van de hernieuwde interesse van de zoekgigant in de markt voor draagbare technologie.

Met de lancering van het apparaat, dat intern de codenaam ‘Rohan’ heeft, krijgen klanten en partners ook de nieuwste versie van Google’s smartwatchsoftware te zien. Dit blijkt uit interne documenten die Insider en huidige en voormalige werknemers inzagen.

Die werknemers vroegen om anoniem te blijven omdat ze de plannen van Google niet mochten bespreken.

Tot nu toe koos Google ervoor om alleen de smartwatchsoftware te maken en de bouw van de hardware over te laten aan partners zoals Samsung. Daar komt verandering nu Google een eigen smartwatch lanceert, waarmee het overigens direct de concurrentie aangaat met Apple en diens Apple Watch.

Het slimme horloge van de techgigant uit Cupertino bleek een hit en is zelfs zo succesvol dat het nu marktleider is op het gebied van smartwatches.

In tegenstelling tot de Apple Watch, wordt Google's smartwatch rond en heeft hij geen fysieke rand om het scherm. Dit laten 3D-impressies zien die Insider en medewerkers bekeken. Net als Apple's apparaat zal het gezondheids- en fitnessgegevens vastleggen.

Het Rohan-horloge heeft een hartslagmeter en biedt basisfuncties voor het bijhouden van je gezondheid, zoals een stappenteller. In zijn huidige vorm moet het horloge dagelijks worden opgeladen. Een werknemer die het horloge testte, klaagde over het trage opladen.

Net als de Apple Watch, zal Google's wearable ook gebruikmaken van eigen horlogebanden.

De ontwikkeling van de Rohan kwam dit jaar in een stroomversnelling. Google gaf werknemers buiten het smartwatch-team het apparaat mee om te testen en feedback te geven, een gangbare praktijk die bekendstaat als "dogfooding". Een van die feedbacksessies vond in november plaats.

Het horloge wordt intern de "Pixel Watch" of "Android Watch" genoemd. Maar leidinggevenden gebruiken een verscheidenheid van namen om te verwijzen naar het project. Het is onduidelijk welke naam Google op het apparaat plakt bij de lancering. Het bestaan van een smartwatch met de codenaam "Rohan" werd eerder gemeld door YouTuber Jon Prosser.

Grote plannen

Google heeft grote plannen voor zijn wearables-activiteiten. Het nam in januari voor 2,1 miljard dollar Fitbit over. Daarna liet Fitbit weten dat het van plan is om uiteindelijk apparaten te bouwen die op Google's besturingssysteem werken. Google is op dit moment echter niet van plan om het Rohan-horloge onder het Fitbit-merk te lanceren.

Een conceptdocument dat door Insider werd ingezien beschrijft Google's ambities om een horloge te bouwen dat comfortabel is om te dragen voor ten minste 90 procent van de bevolking. "Onvoldoende maatvoering sluit sommige gebruikers volledig uit van op de pols draagbare apparaten," staat in het document. Het is onduidelijk of Google van plan is om de smartwatch in meerdere maten aan te bieden.

In vergaderingen vertelden leidinggevenden medewerkers dat ze van plan zijn de smartwatch volgend jaar te lanceren. Twee medewerkers zeiden dat een lancering in de lente mogelijk was als de laatste testronde een succes is. Alle bronnen benadrukten dat details en tijdlijnen onderhevig zijn aan verandering. Ze zijn afhankelijk van feedback van medewerkers die het apparaat testen.

Bij navraag door Insider liet Google weten niet op geruchten en speculaties te reageren.

Apple is leider van de smartwatchmarkt

Google's smartwatchplannen komen al jaren niet echt uit de verf. De zoekgigant trok de stekker uit zijn eerste Google-merkhorloge, nog voor de geplande onthulling in 2016. In plaats daarvan koos het ervoor om zich te concentreren op het licentiëren van smartwatchsoftware aan techbedrijven zoals Huawei en modemerken zoals Fossil en Michael Kors.

Maar Wear OS verloor de aandacht terwijl Google worstelde om marktaandeel te winnen. De Apple Watch, de eerste grote nieuwe productcategorie die onder Tim Cook werd gelanceerd, ging als een trein. Het slimme horloge en diens software waren in de eerste helft van 2021 verantwoordelijk voor 45,1 procent van alle verscheepte smartwatchbesturingsystemen. Google's Wear OS kwam niet verder dan 3,1 procent, blijkt uit cijfers van IDC.

Het tij kan aan keren zijn. Tijdens zijn I/O-conferentie in mei onthulde Google een vernieuwde versie van zijn smartwatchbesturingssysteem, dat het in samenwerking met Samsung bouwde. Volgens een recent rapport van Counterpoint Research steeg het aantal verscheepte horloges met Wear OS in het derde kwartaal naar 17,3 procent. Dit kwam voornamelijk door de verkoop van Samsung-horloges met het nieuwe besturingssysteem van Google. Apple's aandeel daalde naar 21,8 procent. Fitbit nam 4,4 procent van de markt in beslag.

Google heeft grote ambities voor draagbare tech

Google veranderde de afgelopen maanden verschillende dingen om het werk aan Rohan en zijn bredere draagbare tech-ambities te verenigen.

Zo voegde het de Fitbit-groep aan zijn 'Devices and Services'-divisie toe en werd het wearabeles-team samengevoegd met het Fitbit-team. Het bedrijf werkt ook aan een Fitbit-integratie voor Wear OS, met de interne codenaam 'Nightlight', die Google hoopt te laten debuteren met Rohan.

Een Google-horloge dat gezondheidsgegevens kan vastleggen, kan ook helpen om de zakelijke ambities van de zoekgigant op het gebied van gezondheidszorg een duwtje in de rug te geven.

Google heeft in september zijn Health-divisie opgeheven, maar zegt dat het nog steeds van plan is zich te richten op gezondheidszorg. Google verplaatste ook teams die werken aan gezondheidsdossiers naar de Fitbit-groep.

"Het is een vrij directe afspiegeling van de Apple Health-stack," zegt een medewerker over de samenstelling van de teams binnen de Fitbit-groep. "Het lijkt erop dat Google het Apple HealthKit ecosysteem wil inhalen, en alles aan het reorganiseren is om dat te bewerkstelligen."

LEES OOK: Het kan jaren duren voordat Google Maps bepaalde features update – zo worden Street View en andere functies bijgewerkt